AUTEURS

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[A]

ARBØLL T.

  • 2019, « A Newly Discovered Drawing of a Neo-Assyrian Demon in BAM 202 Connected to Psychological and Neurological Disorders », JMC 33, 1-31.
    ARBOLL_2019_JMC_33

ATTIA A.

  • 2022, « Twenty years after, in pursuit of šer’ânu: From anatomy to pathology through the issue of the pulse », JMC 39, 18-64.
    ATTIA_2022_JMC_39

  • 2021a, « Cabinet de lecture : Sources of Evil », JMC 38, 68-75.
    ATTIA_2021_JMC_38_p68-75
  • 2021b, « Cabinet de lecture : Corpus of Mesopotamian Anti-Witchcraft Rituals, AMD 8/3 et 8/4 », JMC 38, 76-84.
    ATTIA_2021_JMC_38_p76-84
  • 2019, « The libbu our second brain? * Appendix part 2″, JMC 33, 50-92.
    ATTIA_2019_JMC_33

  • 2018a, « ‘Mieux vaut être riche et bien-portant que pauvre et malade’ : de BAM III-234 à Job »JMC 31, 43-66.
    ATTIA_2018_BAM234_JMC_31
  • 2018b, « The libbu our Second Brain? (part 1) »JMC 31, 67-88.
    ATTIA_2018_libbu_JMC_31
  • 2015a, « Traduction et commentaires des trois premières tablettes de la série IGI », JMC 25, 1-20.
    ATTIA_2015_JMC_25
  • 2015b, « On ne saurait songer à tout », JMC 26, 47-48.
    ATTIA_2015_JMC_26

ATTINGER P.

[B]

BÁCSKAY A.

  • 2020, « Five glosses in six manuscripts of one therapeutic prescription. A case-study », JMC 35, 69-76.
    BACSKAY_2020_JMC_35
  • 2018, « ‘Seize a frog!’ The use of the frog in medical and magical texts », JMC 32, 1-16.
    BACSKAY_2018_JMC_32
  • 2015, « Magical-medical prescriptions against fever: an edition of BM 42272 », JMC 26, 1-32.
    BACSKAY_2015_JMC_26

BÁCSKAY A. & NIEDERREITER Z.

  • 2022, « ‘You write (this incantation) on a cylindrical amulet, place (it) around his neck and he will get well!’ Clay Cylindrical Amulets Inscribed with Incantations, Tools for Medical-Magical Rituals », JMC 40, 1-41.
    BACSKAY_NIEDERREITER_2022_JMC_40

BÁCSKAY A. & SIMKÓ K.

  • 2017, « Edition of BAM 494. The fifth tablet of UGU or a compilation of recipes against the skin diseases of the head », JMC 30, 1-71.
    BACSKAY_SIMKO_2017_JMC_30

BECK S.

BUISSON G.

[C]

CADELLI D.

  • 2022, « Recherche sur la Médecine mésopotamienne : quelques notes », JMC 39, 10-17.
    CADELLI_2022_JMC_39
  • 2021, « Symptomatologie dans Suâlam (seconde partie) », JMC 37, 9-30.
    CADELLI_2021_JMC_37
  • 2019, « Symptomatologie dans Suâlam* (première partie) », JMC 34, 4-68.
    CADELLI_2019_JMC_34
  • 2018, « Les parties du corps dans la série šumma amêlu suâlam maruṣ »JMC 31, 2-25.
    CADELLI_2018_JMC_31

CAVIGNEAUX A.

CHALENDAR V.

  • 2018, « Éléments de pharmacopée mésopotamienne : retour sur l’ingrédient rikibtu », JMC 32, 24-51.
    CHALENDAR_2018_JMC_32

CHOUKASSIZIAN EYPPER S.

[F]

FIETTE B.

[G]

GELLER M.

  • 2007a, « Médecine et magie : l’asû, l’âšipu et le mašmâšu« , JMC 9, 1-8.
  • 2007b, « Charlatans, médecins et exorcistes », JMC 9, 9-22.
  • 2007c, « Textes médicaux du Louvre, nouvelle édition. AO 11447, AO 7760 et AO 66774.Première partie », JMC 10, 3-18.
  • 2007d, « Comment et de quelle façon les praticiens gagnaient-ils leur vie ? », JMC 10, 34-41.

GOODNICK WESTENHOLZ J.

[H]

HEEßEL N.

  • 2019, « K.11939 : fragment d’un commentaire de SA.GIG 37 en provenance de Ninive », JMC 34, 1-3.
    HEESSEL_2019_JMC_34
HUROWITZ V.
  • 2006, “Healing and hissing snakes — Listening to Numbers 21:4-9,” JMC 8, 13-23.
    HUROWITZ_2006_JMC_8

[J]

JOANNES F.

  • 2022 « Lorsqu’une épizootie s’y est déclarée… » (Šibṭu kī ina libbi iššaknu), JMC 39, 1-9.
    JOANNES_2022_JMC_39

[L]

LAWSON J.

  • 2007, « Divination and Obsessive-Compulsive Disorder: A Problem of Perspective? Part II », JMC 10, 23-42.
  • 2006, “Divination and Obsessive-Compulsive Disorder: A Problem of Perspective? Part I,” JMC 8, 29-48.
    LAWSON_2006_JMC_8

[M]

MARTI L.

  • 2007, « Les vaches atteintes de la «lèpre »? », JMC 10, 42-44.
  • 2005, « Recherche d’un remède contre le mal-ekkêtum« , JMC 5, 1-3.
    MARTI_2005_JMC_5

MINEN F.

  • 2020, « Engendering Healthy, Royal Heirs. Some Notes on the Rationale behind the ‘female’ sub-series in Alamdimmû and Sakikkû »JMC 36, 10-22.
    MINEN_2020_JMC_36

MOUTON A.

  • 2005, « Quand la reine hittite vit en rêve l’herbe qui pouvait soigner Mon Soleil », JMC 5, 44-46.
    MOUTON_2005_JMC_5

[P]

PANAYOTOV S.

  • 2020, « Pros and Cons of Mesopotamian Medical Texts – in particular of Eye Disease Texts », JMC 36, 1-9.
    PANAYOTOV_2020_JMC_36

[R]

RUMOR M.

  • 2017, « The ‘AŠ section’ of Uruanna III in Partitur », JMC 29, 1-34.
    RUMOR_2017_JMC_29

[S]

 SALIN S.

  • 2018, « Words for Loss of Sensation and Paralysis in Assyro-Babylonian Medical Texts: Some Considerations », JMC 31, 26-37.
    SALIN_2018_JMC_31
  • 2017, « ‘Stinging Pain’ in Assyro-Babylonian Medical Texts: Some Considerations », JMC 29, 35-48.
    SALIN_2017_JMC_29

SCHMIDTCHEN E.

  • 2021, « Demons, Deputies of the Gods, and How to Get Rid of Them – CTN 4, 72 and Some Duplicates* », JMC 37, 31-68.
    SCHMIDTCHEN_2021_JMC_37
  • 2019, « A Short Note on a New Join to K. 3628+ (Epileptic and Demonic Afflictions of Infants)* », JMC 33, 32-34.
    SCHMIDTCHEN_2019_JMC_33

SCURLOCK J.

  • 2020, « Blind Mice and Despairing Rats: The Uses of kurkanû-Turmeric in Ancient and Modern Medicine », JMC 35, 34-68.
    SCURLOCK_2020_JMC_35
  • 2010, « Advantages of Listening to Patients: The First Description of Parkinson’s », JMC 15, 57-60.
  • 2007, « A Stroke of Luck », JMC 10, 45-46

SIMONS F.

SIMKÓ K.

SIMKÓ K. & STADHOUDERS H.

  • 2020, « How to manage the hallow art of crafting strings of amulet beads? Answers from a Late Babylonian tablet in the Toronto Royal Ontario Museum », JMC 36, 23-36.
    SIMKO_STADHOUDERS_2020_JMC_36

STADHOUDERS H.

  • 2016, « Sm. 460 – Remnants of a ritual to cure the malady of hīp-libbi« , JMC 28, 55-59.
    STADHOUDERS_2016_JMC_28

STADHOUDERS H. & STEINERT U.

STEINERT U.

  • 2020, « Healing substances and therapies in Mesopotamian women’s health care texts: properties, effects and cultural meanings », JMC 36, 54-72.
    STEINERT_2020_JMC_36

STOL M.

  • 2007, « An unusual prescription: oral tradition? », JMC 10, 1-3.

[W]

WAGENSONNER K.,

WATSON W.

WORTHINGTON M.

  • 2010, « Medicine, Comedy, Power and their Interconnections in Babylonia and Assyria », JMC 15, 25-39.
    WORTHINGTON_2010_JMC_15
  • 2007, « Addenda and Corrigenda to ‘Edition of UGU 1 (= BAM 480 etc.)’ and ‘Edition of BAM 3′ », JMC 10, 43-46.
  • 2005a, Edition of UGU 1 (=BAM 480 etc.), JMC 5, 6-43.
    WORTHINGTON_2005_JMC_5_p6-43
  • 2005b, « Cabinet de lecture. Review of: Volkert Haas (with the assistance of Daliah Bawanypeck), Materia Magica et Medica

    Hethitica, 2 vols., Berlin: De Gruyter, 2003, pp. xx + 922, ISBN 3-11-017749-8″, JMC 5, 47-48.
    WORTHINGTON_2005_JMC_5_p47-48

  • 2003, “A discussion of aspects of the UGU series,” JMC 2, 2–13.
    WORTHINGTON_2003_JMC_2

WYPLOSZ J.,

  • 2006,  “Quelques réflexions sur l’aruspice mésopotamien et le regard de l’anatomiste de J.-J. Glassner”, JMC 8, 24-28.
    WYPLOSZ_2006_JMC_8

[Z]

ZIEGLER N., 

  • 2005, « Les vaisseaux sanguins et Enûma eliš VI: 5 », JMC 5, 4-5.
    ZIEGLER_2005_JMC_5

ZOMER E.,

  • 2018, « ‘The Physician is the Judge!’- A Remarkable Divine Dialogue in the Incantation: ÉN ur-saĝ dasal-lú-ḫi igi-bé ḫé-pà saĝ-ḫul-ḫa-za ḫé-pà« , JMC 31, 38-42.
    ZOMER_2018_JMC_31

ZSOLT S.,

  • 2017, « „The king’s speech“ – die angebliche Aphasie des hethitischen Großkönigs Muršili II », JMC 30, 72-80.
    ZSOLT_2017_JMC_30

 ZUCCONI L.,

  • 2007, « Mesopotamian Healers as Diviners », JMC 10, 19-33.